måndag 12 april 2010

Bra och dåliga lärare..

Nu har Björklund et al, kommit på att man skall legitimera lärare. Tanken är god – man vill höja kvalitén på undervisningen och få ut elever med mera och bättre och bredare kunskaper ur skolorna.
Toppen!
Det är ju otvetydigt så, att det är dagens och morgondagens elever som skall sköta våra företag och organisationer i framtiden. Och är de inte mer utbildade och mer ambitiösa och kunniga och entusiastiska än våra konkurrentländers medarbetare, så går det åt pipsvängen för Sverige. Och för vår levnadsstandard och våra pensioner osv.
Kolla Grekland bara..
MEN, är min fråga, är det rätt väg att gå? Tveksamt! Tror inte det sitter där. Vi alla har ju haft lärare under hela vår skolgång. En del var helt toppen och andra var ju bottendåliga. MEN IGEN – på den tiden fanns det ju inte speciellt många outbildade lärare. Ngn enstaka extralärare på ”vik” råkade vi alla ut för, men det var inte det stora problemet.
Jag tror att det finns massor av icke ”legitimerade” lärare som är toppen pedagoger och massor av docenter som är rena katastrofen. Har en bror som jobbade i 30 år som lärare, full fil mag och lärarhögskolan och adjunkt osv, och som jag tror och vet, var en kanonlärare. Men inte helt pga av utbildningen, utan tack vare han var som han var. Och så finns det andra, som har all världens utbildning bakom sig och inte kan kommunicera på ngt sätt med sina elever.
Lärare är ju lite som skådespelare och estradörer. De skall kunna fånga intresset hos eleverna och kommunicera ett budskap. Lär man det sig på Universitetet i Uppsala eller i Lund när man läser sig en fil mag eller 1 år på Lärarhögskolan?
Jag tvivlar starkt.
Har hört att ett ”lärarrum” idag har en stämning på rasterna som är närmare domedagen än man tror. Bara gnöl och gnäll och inga resurser och man saknar befogenheter och glädje som gör att man inte kommer in i klassrummet med all den ambition och entusiasm som behövs för att väcka och vidmakthålla elevernas intresse och kunskapshunger.
Börja med att höja lärarlönerna med 50 %, så får vi upp statusen igen och flera duktiga och ambitiösa elever söker sig till läraryrket. Då kan vi kanske finna den väg som leder till framgång. Jag är ju inte emot utbildning och legitimation i ngn form, men just här, Mr Björklund et al sitter inte detta problem, tyvärr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar